تقطیر روغن در سیستم وکیوم

نفت خام برای تولید بنزین و سایر سوخت های هیدروکربنی از طریق تقطیر اتمسفر و/یا خلاء در پالایشگاه ها فرآوری می شود. این کاربرد شامل اعمال خلاء به ستون تقطیر نفت خام است. ترکیب حرارت و خلاء نفت خام را بر اساس دمای جوش (تقطیر) به اجزای مختلف جدا می کند. هدف آن افزایش بازیابی اجزای سبک تر مانند بنزین است.

تقطیر در خلاء نسبت به تقطیر اتمسفر انرژی کارآمدتر است. پمپ‌های خلاء حلقه‌ای مایع و اجکتورهای بخار راه‌حل‌های قابل‌اعتماد و کم تعمیر را برای تقطیر خلاء نفت خام در کاربردهای پالایشگاهی ارائه می‌دهند. ترکیب این فناوری ها در یک سیستم خلاء هیبریدی بهینه، راه حلی کارآمد ارائه می دهد که انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهد.

حدود 80 درصد از پالایشگاه های فعال در ایالات متحده دارای یک واحد تقطیر وکیوم هستند، یک واحد پردازش ثانویه متشکل از ستون های تقطیر خلاء. تقطیر خلاء بخشی از فرآیند پالایش است که به تولید فرآورده های نفتی از روغن های سنگین تر باقی مانده از تقطیر اتمسفر کمک می کند.

در فرآیند پالایش، واحد تقطیر اتمسفر (ADU) هیدروکربن‌های سبک‌تر را از روغن‌های سنگین‌تر بر اساس نقطه جوش جدا می‌کند. ADU قادر است بخش های نفت خام را تا دمای 750 درجه فارنهایت بجوشاند. بالاتر از این دما، روغن از نظر حرارتی ترک می‌خورد یا از هم می‌شکند که فرآیند تقطیر را مختل می‌کند. با جوشاندن محصولات سبک‌تر، روغن‌های سنگین‌تر که به آنها کف می‌گویند، در انتهای ADU باقی می‌مانند. برای افزایش تولید فرآورده های نفتی با ارزش بالا، این کف ها از طریق یک ستون تقطیر خلاء عبور داده می شوند تا بیشتر آنها را پالایش کنند.

همانطور که از نام تقطیر خلاء پیداست، ستون تقطیر تحت خلاء یا به طور قابل توجهی کمتر از فشار اتمسفر 760 میلی متر جیوه (mmHg) است. در فشارهای پایین، نقطه جوش کف ADU به اندازه‌ای کم است که محصولات سبک‌تر می‌توانند بدون ترک خوردن یا تجزیه روغن تبخیر شوند.

تقطیر وکیوم انواع مختلفی از نفت گاز تولید می کند. اینها کمی سنگین تر از تقطیرهای میانی مانند سوخت جت، نفت سفید و گازوئیل هستند. در مرحله بعدی پالایش، این روغن‌های گاز بیشتر برای تولید محصولاتی مانند روغن چرخه نور (نوعی تقطیر)، بنزین و نفتا تصفیه می‌شوند. یکی از این فرآیندهای پالایش، ترک خوردگی کاتالیزوری سیال است

تقطیر در خلاء چگونه کار می کند؟

تقطیر در خلاء یک فرآیند مهم در صنایع شیمیایی و دارویی است. اما در بسیاری از بخش های دیگر نیز به کار گرفته می شود. به عنوان مثال، در تولید نوشیدنی و غذا برای استخراج عرقیات گیاهی یا جداسازی هیدروکربن های با زنجیره بلند در پالایشگاه های نفت.

تقطیر معمولاً برای جداسازی اجزای یک مخلوط مایع استفاده می شود. از آنجایی که اجزای مایع دارای نقاط جوش متفاوتی هستند، در شرایط عملیاتی متفاوت تبخیر می شوند. و ممکن است به طور متوالی حذف و بازیابی شود.
بنابراین، در صورتی که ترکیباتی که قرار است جدا شوند معمولاً نقطه جوش بالایی داشته باشند یا مواد منفجره باشند، تقطیر در خلاء فرآیند انتخابی است. و امکان جداسازی موادی را فراهم می کند که در دماهای بالاتر تجزیه می شوند.

وکیوم تصفیه روغن تقطیریتقطیر روغن در سیستم وکیوموکیوم پمپ تصفیه روغنسیستم وکیوم تقطیر در خلاءپکیج های تصفیه روغن و فیلتراسیونپمپ های وکیوم تصفیه روغن ويژگي هاي منحصر روغن موتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *