معرفي انواع نفت و روغن ها

اگرچه ما تمایل داریم که همه انواع نفت را زیر یک کلمه سه حرفی جمع کنیم، اما در واقع انواع مختلفی از نفت خام وجود دارد. این ماده می تواند از نظر چگالی و رنگ بسیار متفاوت باشد، از یک ماده طلایی بسیار سبک و آزادانه تا یک ماده بسیار سنگین تر و کندتر که به اندازه سیاهی سیاه است.

با این حال، برای اهداف استفاده و پالایش آن، مهمترین متغیر رنگ یا وزن آن نیست، بلکه فراریت، ویسکوزیته و سمیت آن است.

فراریت به این اشاره دارد که نقطه جوش آن چقدر پایین است و به راحتی می توان آن را از مایع به گاز تبدیل کرد. اگر روغنی بسیار فرار باشد، باید مراقبت بیشتری انجام شود تا اطمینان حاصل شود که در معرض دماهای بالا قرار نگرفته یا در ظروفی که هوابند نیستند، نگهداری شود.

ویسکوزیته به ضخامت مایع و به طور خاص به سرعت یا آسانی جریان آن اشاره دارد. هر چه ویسکوزیته بیشتر باشد استخراج، حمل و نقل و پالایش روغن سخت تر می شود.

مسمومیت به معنای سمی بودن یک ماده در طول فرآیند تصفیه و در صورت ریزش یا نشت است. این نه تنها بر افرادی که آن را مدیریت می کنند، بلکه بر محیط زیست در زمینه وسیع تری نیز تأثیر می گذارد.

چهار نوع اصلی روغن

تقطیر سبک
اینها شامل بنزین، نفت سفید، سوخت جت و انواع مختلفی از نفت است. آنها به طور کلی بسیار فرار هستند و تبخیر می تواند در عرض چند روز رخ دهد، به این معنی که سطح سمیت آنها پایین است زیرا به سرعت منتشر می شوند.

تقطیر میانی
اینها شامل اکثر روغن‌های سوخت درجه 1 و 2 و گازوئیل، همراه با سوخت خانگی می‌شود. آنها نسبتاً فرار هستند، به این معنی که سمیت خود را برای مدت طولانی تری حفظ می کنند.

روغن های متوسط
این دسته بیشتر نفت خام موجود در بازار را تشکیل می دهد. از آنجایی که این روغن‌ها به سرعت تبخیر نمی‌شوند، پاک‌سازی پس از نشت و نشت می‌تواند کارهای طولانی مدتی باشد و آسیب زیادی به اکوسیستم‌های اطراف وارد کند.

برای نمونه‌های اخیر چنین نشت‌ها و پیامدهای مخربی که می‌توانند داشته باشند، این اخبار را بررسی کنید: نشت نفت چین بر آب برای میلیون‌ها نفر تأثیر می‌گذارد و داکوتای شمالی دچار دو نشت نفت جدید می‌شود.

روغن های سوخت سنگین
اینها شامل نفت کوره های درجه 3، 4، 5 و 6 و سوخت های متوسط ​​و سنگین دریایی است. از آنجایی که تبخیر با این روغن ها بسیار کند است، سمیت برای مدت زمان بسیار خطرناکی در اتمسفر باقی می ماند و به طور بالقوه اثرات طولانی مدت بر محیط اطراف دارد.

برندهای نفت خام
امروزه تقریباً 200 نوع مختلف نفت برای فروش موجود است، اما سه نوع متداول و مورد بحث عبارتند از وست تگزاس اینترمدیت (WTI)، برنت مخلوط و سبد اوپک.

WTI یکی از با کیفیت ترین و در نتیجه گران ترین انواع نفت خام موجود است.
Brent Blend در شمال اروپا تولید می شود و اگرچه سطح کیفیت آن به اندازه WTI نیست، اما همچنان گزینه ای با کیفیت است.
سبد اوپک که به نام سازمان کشورهای صادرکننده نفت نامگذاری شده است، گوگرد بالایی دارد و در نتیجه کیفیت پایین‌تری دارد… اما به میزان قابل توجهی ارزان‌تر است.

انواع

روغن های ارگانیک

روغن های ارگانیک با تنوع قابل توجهی توسط گیاهان، حیوانات و سایر موجودات از طریق فرآیندهای متابولیک طبیعی تولید می شوند. لیپید اصطلاح علمی برای اسیدهای چرب، استروئیدها و مواد شیمیایی مشابه است که اغلب در روغن های تولید شده توسط موجودات زنده یافت می شود، در حالی که روغن به ترکیبی کلی از مواد شیمیایی اشاره دارد. روغن های آلی همچنین ممکن است حاوی مواد شیمیایی غیر از لیپیدها، از جمله پروتئین ها، موم ها (گروهی از ترکیبات با خواص روغن مانند که در دماهای معمول جامد هستند) و آلکالوئیدها باشند.

لیپیدها را می توان بر اساس نحوه ساخت آنها توسط ارگانیسم، ساختار شیمیایی و حلالیت محدود آنها در آب در مقایسه با روغن ها طبقه بندی کرد. آنها محتوای کربن و هیدروژن بالایی دارند و در مقایسه با سایر ترکیبات آلی و مواد معدنی به میزان قابل توجهی کمبود اکسیژن دارند. آنها تمایل دارند مولکول های نسبتاً غیرقطبی باشند، اما ممکن است شامل مناطق قطبی و غیرقطبی مانند فسفولیپیدها و استروئیدها باشند.

روغن های معدنی

نفت خام یا نفت و اجزای تصفیه شده آن که در مجموع پتروشیمی نامیده می شوند، منابع حیاتی در اقتصاد مدرن هستند. نفت خام از مواد آلی فسیل شده باستانی مانند زئوپلانکتون ها و جلبک ها سرچشمه می گیرد که فرآیندهای ژئوشیمیایی به نفت تبدیل می شوند.[8] نام “روغن معدنی” یک نام اشتباه است، زیرا مواد معدنی منبع نفت نیستند – گیاهان و حیوانات باستانی هستند. روغن معدنی ارگانیک است. با این حال، به‌عنوان «روغن معدنی» به‌جای «روغن آلی» طبقه‌بندی می‌شود، زیرا منشا آلی آن دور از دسترس است (و در زمان کشف آن ناشناخته بود)، و به دلیل اینکه در مجاورت سنگ‌ها، تله‌های زیرزمینی و ماسه ها روغن معدنی همچنین به چندین تقطیر خاص نفت خام اطلاق می شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *