آنچه لازم است در مورد تصفیه روغن یا نفت بدانیم

چگونه نفت خام به فرآورده های نفتی تصفیه می شود
پالایشگاه های نفت، نفت خام را به فرآورده های نفتی برای استفاده به عنوان سوخت برای حمل و نقل، گرمایش، سنگفرش جاده ها و تولید برق و به عنوان مواد اولیه برای ساخت مواد شیمیایی تبدیل می کنند.

پالایش نفت خام را به اجزای مختلف آن تجزیه می کند، که سپس به طور انتخابی به محصولات جدید پیکربندی می شوند. پالایشگاه های نفت، تاسیسات صنعتی پیچیده و گران قیمتی هستند. همه پالایشگاه ها دارای سه مرحله اساسی هستند:

جداسازی مدرن شامل لوله کشی نفت خام از طریق کوره های داغ است. مایعات و بخارات حاصل به واحدهای تقطیر تخلیه می شوند. همه پالایشگاه ها دارای واحد تقطیر اتمسفر هستند، در حالی که پالایشگاه های پیچیده تر ممکن است دارای واحد تقطیر خلاء باشند.
در داخل واحدهای تقطیر، مایعات و بخارات با توجه به نقطه جوش خود به اجزای نفتی به نام کسری جدا می شوند. کسرهای سنگین در پایین و کسرهای سبک در بالا قرار دارند.

سبک‌ترین بخش‌ها، از جمله بنزین و گازهای پالایشگاهی مایع، تبخیر می‌شوند و به بالای برج تقطیر بالا می‌روند، جایی که دوباره به مایع تبدیل می‌شوند.

مایعات با وزن متوسط، از جمله نفت سفید و عرقیات، در وسط برج تقطیر می مانند.

مایعات سنگین‌تر، به نام نفت گاز، در پایین‌تر در برج تقطیر جدا می‌شوند، در حالی که سنگین‌ترین بخش‌ها با بالاترین نقطه جوش در پایین برج می‌نشینند.

تبدیل

پس از تقطیر، فراکسیون های تقطیر سنگین و کم ارزش را می توان بیشتر به محصولات سبک تر و با ارزش بالاتر مانند بنزین تبدیل کرد. اینجاست که کسری از واحدهای تقطیر به جریان‌ها (اجزای میانی) تبدیل می‌شوند که در نهایت به محصولات نهایی تبدیل می‌شوند.

پرکاربردترین روش تبدیل کراکینگ نامیده می شود زیرا از گرما، فشار، کاتالیزورها و گاهی اوقات هیدروژن برای شکستن مولکول های هیدروکربن سنگین به مولکول های سبک تر استفاده می کند. واحد ترک متشکل از یک یا چند راکتور بلند، دیواره ضخیم و موشکی شکل و شبکه ای از کوره ها، مبدل های حرارتی و سایر مخازن است. پالایشگاه های پیچیده ممکن است یک یا چند نوع کراکر از جمله واحدهای کراکینگ کاتالیزوری سیال و واحدهای هیدروکراکینگ/هیدروکراکر داشته باشند.

کراکینگ تنها شکل تبدیل نفت خام نیست. سایر فرآیندهای پالایشگاهی به جای تقسیم مولکول ها، مولکول ها را دوباره مرتب می کنند تا ارزش بیافزایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *