بیشتر سیستم های خنک کننده ماشین، دارای یک سیال هستند که در موتور گردش می کنند. این سیال ها اکثر گرمایی که ایجاد می شود را به خود گرفته و روانه بیرون می کنند. ساده ترین و ارزانترین سیال برای موتور خودرو آب است. اما دلایلی وجود دارد که باعث می شود تا آب پاسخگوی نیاز موتور خودرو نباشد و نیازمند سیال دیگری به نام ضد یخ باشد.

در سیستم های خنک کننده خودرو، از ترکیب آب و ماده ضد یخ به طور یکسان استفاده می شود. در این میان این ترکیب هم باعث کاهش دمای انجماد سیال شده و هم افزایش نقطه جوش آن را موجب خواهد شد. همچنین این ترکیب باعث می شود تا از خوردگی و زنگ زدگی آن جلوگیری شود. از این رو این سیال را به نام های مختلفی همچون “ضد یخ، ضدجوش و ضد زنگ” می شناسند.

مواد افزودنی در خط تولید ضد یخ

  • سدیم سیلیکات
  • دی سدیم فسفات
  • سدیم مولیبدات
  • دناتونیوم بنزوات
  • دکسترین

تجهیزات صنعتی مورد نیاز برای خط تولید ضد یخ

  1. سیستم تصفیه آب
  2. مخازن استیل
  3. دستگاه پرکننده مایعات
  4. دستگاه سیل
  5. دستگاه درب بندی
  6. برچسب زن
  7. شیرینگ پک
  8. دستگاه تست

فرآیند تولید ضد یخ

در این قسمت قصد داریم به شرح فرایند تولید سیال ضد یخ بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

برای شروع ماده مونو اتیلن گلیکول از جایگاه ذخیره، توسط پمپ به درون جایگاه همزن تزریق می شود. سپس از بخش تصفیه آب، کمی آب به آن اضافه می شود و همینطور مقداری از مواد افزودنی مخصوص به این مواد اضافه می شود. بعد از این قسمت، به آن اندیکاتور اضافه می کنند.

در مرحله بعد، همزن را روشن می کنند و کار هم زدن را برای مدت مشخصی انجام می دهند. بعد از این عملیات، مواد با استفاده از دستگاه پرکن مایعات، به درون دستگاه کشیده می شود. بعد از آن این مواد در ظروف مخصوصی که عموما ظروف پت 4 لیتری و قوطی می باشند ریخته شده، و عملیات بسته بندی آن صورت می پذیرد. در انتها عملیات برچسب زنی آنها صورت گرفته و برای بسته بندی وارد دستگاه شیرینگ پک می شوند. در این فرآیند تنها چیزی که قابل انتخاب شدن است، نوع همزن و درجه اتوماسیون کارخانه می باشد. در این مسیر، شرایط کارکرد و نوع پره آن به گونه ای انتخاب می شود تا بتواند بهترین نوع همزن را با در نظر گرفتن قدرت موتور خود و  میزان سادگی ظرف همزن داشته باشد.

خط تولید اب رادیاتور

ضد یخ خودرو

ادامه فرایند خط تولید

استفاده از سیستم پرکن مایعات به این علت است که از یک سو دور ریز مجموعه در زمان بسته بندی بسیار کاهش یابد و از طرف دیگر بتوان از قابلیت بستن اتوماتیک درب ظروف فلزی یا پلاستیکی استفاده کرد. انجام عملیات بسته بندی سیال ضد یخ، در ظروف یک و 4 لیتری و در بعضی موارد در ظروف 20 و 22 لیتری صورت می گیرد که جنس این ظروف از نوع پلاستیکی و فلزی می باشد. با توجه به اینکه در این محصول امکان انفجار و آتش سوزی و همچنین خوردگی وجود ندارد می توان از ظروفی استفاده کرد که دارای ضخامت معمولی هستند. در نهایت برای مشخص کردن صحت عمل تولید با مشخصات فنی تعیین شده، از عملیات کنترل کیفیت استفاده می کنند. این فرایند علاوه بر پیشگیری از تولید شدن محصولات ناقص، باعث می شود تا از هدر رفتن سرمایه اضافی هم جلوگیری شود و محصولات با قیمت تمام شده کمتری عرضه شوند.

 

معرفی دستگاه های بسته بندی در خط تولید

دستگاه پرکن مایعات

بعد از مراحل آماده سازی محصول، نوبت به پر کردن ظروف از ماده ضد یخ، با استفاده از دستگاه پرکن مایعات می رسد. این دستگاه انواع مختلفی دارد که معمولا برای کارخانجات از انواع اتوماتیک آن استفاده می کنند. انواع سیستم های کامل این دستگاه، شامل درب بند، لیبل زن و نوار نقاله می باشد که کار خط تولید ضد یخ را بسیار آسان می نمایند. دستگاه پرکن مایعات را برای انواع مختلف مایعات با ویسکوزیته متفاوت استفاده می کنند. برای پر کردن ماده ضد یخ از نوع دستگاه پرکن ثقلی استفاده می کنند که در مجموعه ایرانو صنعت تمام انواع این دستگاه موجود و قابل مشاهده است.

دستگاه پرکن مایعات

دستگاه پرکن مایعات

دستگاه سیل

دستگاه سیل در واقع وسیله ای برای بسته بندی کردن انواع مواد در صنایع مختلف می باشد. این نوع دستگاه، پلاستیک یا فویل را روی دهانه ظروف می چسباند و تمام مسیرهای ورودی به ظروف را می بندد. این نوع بسته بندی علاوه بر جلوگیری از ورود مواد، از ورود اشعه های خطرناک و همچنین غبار هم به درون ظروف جلوگیری می کند. دستگاه سیل انواع مختلفی دارد؛ این دستگاه شامل اواع سیل حرارتی، دستگاه سیل القایی، سیل لیوان، سیل وکیوم و سیل تمام اتوماتیک است. انتخاب هر کدام از این دستگاه ها بسته به ماده تولیدی و ظروف استفاده شده دارد که در این میان باید ظرفیت و دهانه ظروف در نظر گرفته شود.

دستگاه شیرینگ پک

دستگاه شیرینگ پک آخرین دستگاه در قسمت بسته بندی محصولات است و اهمیت بسیاری دارد. عملکرد این دستگاه همراه با حرارت است. در دستگاه شیرینگ پک نایلون مخصوص به دور محصولات پیچیده می شود، سپس حرارت روی این نایلون ها قرار گرفته و باعث می شود تا پلاستیک به دور محصولات چسبیده شود. این دستگاه به طور کلی در دو نوع نیمه اتوماتیک و اتوماتیک توسط ایرانو صنعت تولید می شود. در نوع اتوماتیک این دستگاه، تمام کارها از جمله قرار دادن پلاستیک، برش پلاستیک، حرارت دادن و غیره، همه توسط خود دستگاه انجام می شود و نیازی به وجود اپراتور ندارد. در دستگاه شیرینگ پک پلاستیکی که استفاده می شود شفاف است و می توان روی آن از تبلیغات برند هم استفاده کرد؛ این مورد یکی از مزایای این بسته بندی به شمار می رود. همچنین این نوع بسته بندی موجب می شود تا حمل و نقل محصولات آسان شود.